dinsdag 3 januari 2017

4 Ways Big Data Is Changing The Travel Industry For Good




Reizen is tegenwoordig een normaal gegeven binnen onze westerse maatschappij. Her is ook één van mijn favoriete bezigheden. Net als iedereen ben ik ook opzoek naar de aangenaamste manier om te reizen en te overnachten. In vergelijking met 10 jaar geleden is er al veel veranderd, zoals er sites bestaan die de prijzen van vliegtuigmaatschappijen en hotels vergelijkt, maar ook de onderverdeling maakt op de soorten reizen. Dit is interessant voor zowel de consumenten als de bedrijven. Deze innovatie is mogelijk geworden door Big Data. De informatie over de kostprijzen van diensten kunnen op één pagina
verzamelt worden, maar zij hebben ook uitwerkingen waarvan wij als consument vaak niet van op de hoogte zijn.
De verzamelingen van de kostprijzen werkt niet enkel in het voordeel van de klant, het zorgt er ook voor de de bedrijven goed op de hoogte zijn over de prijzen, die ze kunnen vragen voor hun diensten. Dit wordt gebaseerd op de gewoontes van de het doelpubliek, deze sites verzamelen dus niet alleen de prijzen, maar dus ook de koopgewoontes van de consumenten. Dit heeft dus ook een negatief effect voor de klant. De bedrijven kunnen immers hogere prijzen voor een dienst, die anders goedkoper aangeboden zou worden aangezien men weet hoeveel men gemiddeld uitgeeft voor gelijkaardige diensten. In deze berekening worden ook andere factoren in berekening waardoor men meer zou betalen, zoals het seizoen en het tijdstip van boeken.

Een ander overgekeken voordeel voor de consument is de simpeler boeken. Omdat de data uit een centraal punt vertrekt maakt het zeer weinig uit vanwaar je boekt, of dit nu de site van het bedrijf zelf is of je via derden gaat zoals bij sites als Booking.com. Dit zorgt er ook voor dat er geen verschillen zijn in prijzen op verschillende sites, vroeger was het mogelijk dat men dezelfde kamer kon boeken op verschillende sites voor dezelfde prijs, maar dat bijvoorbeeld het ontbijt niet inbegrepen is op één van de sites.
Een verrassend aspect is de vergemakkelijking van klantgerichte prestatie. Vroeger werd de kwaliteit van een hotel gekeken in hoeveel diensten er beschikbaar waren en de snelheid van deze. Tegenwoordig gaat het niet zozeer over de kwantiteit van diensten, maar over de aangepaste diensten voor een klant. Dit kan gaan van simpele dingen zoals aangepaste reclame voor de klanten zoals in betrekking tot folders over winkelen of dierentuinen. Op grote schaal is dit natuurlijk niet praktisch, maar men kan dit wel in clustergroepen bekijken, en per clustergroep een aangepast assortiment maken. Dit maakt het niet nodig om grote hoeveelheden diensten aan te kunnen bieden, maar meer gespecificeerd te werk te gaan.
Een interessante ontwikkeling is de inspraak van de klant over de kwaliteit van een bedrijf. Dit biedt een eerlijkere beoordeling voor de toekomstige consumenten en vroegere consumenten om mogelijke tips te geven en pijnpunten aan te kaarten. Voor bedrijven kan dit echter een echte kopzorg zijn. Met deze toepassing van Big Data vinden consumenten dus ook slechte recensies, die natuurlijk afschrikken. Ook is er een trend merkbaar dat ontevreden klanten eerder geneigd zijn om recensies te schrijven, wat eigenlijk een negatievere indruk over het bedrijf nalaat. Men is er nu dus opzoek naar mogelijkheden om in dit overvloed van informatie in de vorm van recensies een verdeling te maken
waardoor de negatieve recensies eerder onderdrukt zal worden.
De innovatie van Big Data is speelt dus zeker een belangrijke rol in de ontwikkeling van reizen. Net als op andere gebieden is de invloed van Big Data nog niet gedaan. Het reizen is een duidelijk gebied waarin Big Data een grote invloed heeft gehad en zal in de toekomst hoogst waarschijnlijk nog veel interessante ontwikkelingen in dit aspect veroorzaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten